Pira je prastara zvrst pšenice, ki jo uvrščamo med prvotna žita in se je uporabljala že pred več kot 10 tisoč leti. Pri nas se je pojavila okoli leta 1900, vendar so jo začeli po drugi svetovni vojni zaradi nizke donosnosti opuščati in so jo zamenjali z bolj donosnimi vrstami pšenice. Zaradi manjše odpornosti teh vrst pšenice na škodljivce in bolezen napram piri, pa so se pridelovalci vedno bolj zatekali k uporabi fitofarmacevtskih sredstev, kar pa je imelo vpliv na zdravje uporabnika. Ljudje so se začeli zavedati, da je vedno manj hrane, ki je predelana na okolju prijazen način, zato so ekološki kmetovalci začeli obujati pridelavo pire.

 

 

Za razliko od pšenice ima pira dvojno pleve, zato je tudi bolj zdrava, saj obvaruje zrno pred škodljivci, pesticidi in onesnaženjem vse do mletja. Površinsko pleve se odstrani z mlatenjem, notranje pleve pa se odstrani s posebnimi stroji - luščilci žita. Odtranjena plevela pire pa niso za na odpad, ampak se lahko uporabijo za vzglavnike - pirini vzglavniki. Ko je pira oluščena je uporabna kot vsa ostala žita. Lahko jo zmeljemo v moko, predelamo v kosmiče, zbrusimo v kašo.

Najpomembnejša lastnost pire je njena vsebnost kvalitetnih beljakovin z višjo vsebnostjo proteina, zato je bolj zdrava od pšenice. Pira pa vsebuje tudi veliko ključnih aminokislin in ogljikovih hidratov, ki pomagajo stimulirat naš imunski sistem.

Najpogosteje se melje polnozrnata pirina moka, kar pomeni da se otrobi ne odstranijo. Iz prehranskega vidika je najboljša sveža moka (živa moka), saj vsebuje vse vitamine in rudnine. V pekarstvu se ponavadi raje zatekajo k odloženi moki (teden dni stara), saj v tem času moka oksidira in okrepi delovanje glutena. 

 

UČINKOVITOST PIRE

 

- Ovojnica pirinega zrnja vsebuje do 90 odstotkov kremenčeve kisline, ki je pomembna za

  zdravje nohtov in las.

- Pira je v samem vrhu po vsebnosti beljakovin, saj jih vsebuje od 14 do 20 odstotkov.

- Pira vsebuje gluten in ni primrna v prehrani bolnikov s celiakijo.

- Bogata z dietnimi vlakninami in vsebuje pomembne ogljikove hidrate-mukopolisaharide.

- Pira vsebuje veliko vitaminov skupine B, vitamine  A, D in E ter veliko rudnin, kot so

  fosfor, železo, baker, mangan, cink, kobalt in magnezij.

 

 PIRA VSEBUJE NASLEDNJE SNOVI

 

- ogljikovi hidrati

- maščobe omega-3

- magnezij

- fosfor

- vitamini A, B, D, E

- mangan

- železi

- številne vlaknine

 

VSESTRANSKA UPORABNOST PIRE

 

Piro lahko uporabimo na različne načine: Kot cela zrna, kalčke, obrušena zrna, pirini kosmiči, pirina moka in pirin zdrob. Moka je zelo uporabna za raznovrstna peciva, kruh, za pripravo juh in enolončnic. Prav tako se lahko uporabijo zdrob in kosmiči za zgoščevanje juh in omak. Pražena pira se lahko uporabi kot dober nadomestek za kavo.